Hoe problemen met een Dongle detecteren en fraude voorkomen via de dekking
De correcte werking van een Dongle kan worden nagekeken via de dekking. De dekking geeft het % van de tijd tijdens de laatste 30 dagen dat we een goede ontvangst hebben met het voertuig. Het geeft dus aan in welke mate de connectiviteit met de dongle is verzekerd. De bedoeling is om mogelijke technische problemen of andere redenen van gebrekkige communicatie met de dongle te identificeren. Om dit mogelijk te maken stuurt de dongle in stilstand elk uur een "hartslag" uit waardoor we weten dat de dongle nog correct werkt.
Om de dekking van een specifieke dongle na te kijken:
- Ga naar Configuratie > Dongles
- Zoek de Dongle op
- In de kolom Status staat de link "Dekking"
De link "Dekking" wordt ook getoond onder het submenu op het maand overzicht van de ritten voor een bepaalde dongle. Als de dekking lager is dan 80% wordt er op het hoofdscherm met de kaart een waarschuwing getoond dit kan worden aangeklikt.
Als u op de link "Dekking" klikt krijgt u een maandoverzicht met meer details over de dekking doorheen de tijd. Er zijn 3 kleuren:
- groen: er is in het betreffende uur minstens 1 signaal ontvangen
- rood: er is in het betreffende uur geen enkel signaal ontvangen veroorzaakt door een stroomonderbreking veroorzaakt door een unplug, een slecht contact of een andere reden.
- wit: er is in het betreffende uur geen enkel signaal ontvangen. De oorzaak is niet door ons te bepalen.
Als er frequent rode incidenten zijn van een korte periode en deze zijn niet veroorzaakt door fysieke unplugs dan onderbreekt het voertuig regelmatig de stroomtoevoer naar de OBD poort (voorbeeld bij de start van een rit). Om dit te verhelpen kunnen we de gevoeligheid van de Dongle aangepassen.
Als er frequent witte incidenten zijn van een korte periode die willekeurig doorheen de tijd gebeuren kan dit duiden op een probleem van communicatie tussen de dongle en het netwerk op plaatsen waar er gebrekkige ontvangst is en de dongle wel connectie kan maken met het netwerk maar de informatie uiteindelijk niet kan verzenden.
Als er ritten niet worden geregistreerd over langere periodes, met een regelmatig patroon (voorbeeld avonden of weekends) of in periodes waar u wantrouwig bent over het gebruik van het voertuig is het aangewezen dan kan dit wijzen op een andere reden dan een technisch storing zoals moedwillige manuele ontkoppeling van het systeem of moedwillig verstoren van de communicatie (jammer, ...).