Waarom wordt de rijscore alleen bepaald door snelheid
De rijscore wordt alleen bepaald door snelheid omdat:
- snelheid objectief is en voor de bestuurder steeds zichtbaar. Andere parameters zoals remmen, optrekken, nemen van bochten, … zijn niet zichtbaar voor de bestuurder wat resulteert in frustratie en discussie.
- snelheidsovertredingen voor de bestuurder onmiddellijk duidelijk zijn. Feedback gebaseerd op andere parameters zoals als “de bochten naar rechts worden te scherp genomen” zijn moeilijk te begrijpen door een bestuurder (wat is te scherp) en zijn moeilijk in te corrigeren.
- snelheid toe laat om context specifieke feedback te geven door te vergeleken met de toegelaten snelheid op de specifieke plaats waar het voertuig rijdt. Parameters zoals brusk of veel remmen moeten ook context afhankelijk worden geïnterpreteerd. Zo is het normaal dat er bruusk moet worden geremd in een noodsituatie en dat er frequent moet worden geremd in een file. Het is in de praktijk onmogelijk om de context voor andere parameters dan snelheid vast te stellen.
- snelheid is de hoofdoorzaak van ongelukken. Wanneer de snelheid niet de hoofdoorzaak is van een ongeluk (voorbeeld smartphone gebruik) bepaalt de gereden snelheid wel in grote mate de gevolgschade van het ongeluk.
- snelheid de belangrijkste factor voor de kosten van een voertuig, zowel in gebruik als in slijtage van banden en verzekeringspremies.
Het gebruik van de rijgedrag module maakt het mogelijk om het rijgedrag van een bestuurder bespreekbaar te maken en het rijgedrag positief te veranderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het verbeteren van één parameter (voorbeeld correcte snelheid) automatisch ook een positieve impact heeft op alle andere parameters (voorbeeld optrekken).
Naast snelheid is het ook mogelijk om waarschuwingen uit te sturen op basis van het toerental (stationair & tijdens het rijden). Het toerental heeft geen impact op de rijgedrag score.